B2B influencer marketing – de ins & outs

6 min leestijd

Marketing 🤝 influencers. En nee, het gaat al lang niet meer alleen over beroemdheden die HelloFresh via Instagram promoten. Vandaag spreken we, naast influencer marketing, ook regelmatig over B2B influencers. 

Influencer marketing in een B2B context houdt in dat je de reputatie en het bereik van experten binnen een bepaald domein, thought leaders en invloedrijke figuren benut om producten, diensten of merkbekendheid te promoten binnen een zakelijke markt.

In tegenstelling tot B2C influencer marketing, dat vaak gericht is op beroemdheden of sociale media persoonlijkheden met een breed publiek, richt B2B influencer marketing zich op individuen die een sterke invloed hebben binnen specifieke professionele gemeenschappen en industrieën.

Wat doen B2B influencers nu eigenlijk?

Het begrip zegt het natuurlijk zelf al een stukje: B2B influencers oefenen invloed uit op hun (niche) doelpubliek. Ze zijn doorgaans erkende experts in hun vakgebied. Denk aan analisten, consultants, auteurs of professionals met uitgebreide kennis en ervaring.

Invloed uitoefenen is een breed begrip, en kan verschillende zaken omvatten:

  • Content samenwerkingen: denk hierbij aan blogs, whitepapers, video’s voor LinkedIn…
  • Brand ambassadorship:   denk aan B2B influencers die voor hun bedrijf een brand partnership hebben met bijvoorbeeld Odoo.
  • Employer branding ambassadorship: je kan je eigen mensen ook naar voren schuiven als influencers om zo nieuw talent aan te trekken. Denk aan B2B influencers die vlogjes maken van hun werkdag.
  • Leadgeneratie en sales: uiteraard kan een B2B influencer zich ook bezig houden met leadgeneratie en uiteindelijk sales – want hij of zij is het gezicht van een merk of organisatie.

Waar ligt het grote verschil met B2C influencer marketing dan? Wel, dat zit ‘em in drie dingen: 

  1. B2B sales cycli zijn veel langer en complexer dan in een B2C context. Het uitmeten van resultaten, ROI of succes van een campagne kan hierdoor wreed complex worden.
  2. Het vinden van een B2B influencer voor jouw campagne kan wat tijd in beslag nemen. In België is het concept van de B2B influencer nog zwaar onderontwikkeld. Bedrijven beginnen dan wel het belang van thought leadership in te zien, een gezicht koppelen blijkt een grotere opgave.
  3. Authenticiteit is het allerbelangrijkste wanneer we naar B2B influencer marketing kijken. Een match vinden wordt dus moeilijker, omdat geloofwaardigheid snel kan verdwijnen. Wij raden aan om op zoek te gaan naar B2B influencers die al jaren bezig zijn met jouw product of dienst – zo ben je zeker van een geloofwaardige en authentieke match.

Snelle recap

B2B-influencer marketing is een krachtige strategie om professionele doelgroepen te bereiken en te betrekken door de geloofwaardigheid en expertise van experten te benutten. Door zorgvuldig de juiste influencers te selecteren en waardevolle, educatieve content te creëren, kunnen bedrijven hun merkautoriteit versterken, hoogwaardige leads genereren en het talent van morgen aan te trekken. 

Heb je een vraag na het lezen van dit artikel? Laat het ons even weten via onderstaand formulier! 

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld