Boost je merk met Influencer Marketing: 6 tips

5 min leestijd

Overweeg je om influencer marketing toe te voegen aan jouw marketingmix? Je bent zeker niet de enige! Steeds meer Belgische bedrijven nemen influencer marketing op als een vast onderdeel in hun marketingstrategie, en met goede reden.

Influencer marketing is een krachtige, authentieke manier om je bedrijf of merk te laten groeien. Ongeacht de grootte van je bedrijf of de branche waarin je actief bent.

Wil jij je doelgroep bereiken en overtuigen met authentieke marketing touchpoints? Hieronder vind je 6 tips om je bedrijf te doen groeien met influencer marketing. 

1. Vind influencers die passen bij je merk

Een verhaal dat rond authenticiteit draait, moet daar ook beginnen. Ga daarom dus op zoek naar influencers die passen bij jouw verhaal, merk en doelgroep.  

Deze influencers kunnen mensen zijn die al fan zijn van jouw product of dienst, en die jij omvormt tot echte brand ambassadors. Of het zijn personen die een vergelijkbare doelgroep hebben als jij, of net een doelgroep bereiken die jouw marktaandeel kan vergroten. 

Door de juiste influencers te selecteren, vergroot je je bereik en breng je jouw merk onder de aandacht bij relevante, potentiële klanten. 

2. Zet een gezonde samenwerking op

Het woordje samenwerking is hier héél belangrijk. Voor een optimaal resultaat geef je de influencers best voldoende vrijheid in de content creatie. Laat ze hun eigen persoonlijkheid erin verwerken. 

Aan de andere kant is het fijn dat jij ook betrokken bent, feedback geeft en meedenkt rond leuke invalshoeken om je producten of services in de kijker te zetten.  

3. Blijf authenticiteit en wek het vertrouwen

Zoals je hierboven al kon lezen: authenticiteit is key. De samenwerking met de influencer moet authentiek zijn, dat is enorm belangrijk. De influencer moet oprecht geïnteresseerd zijn in jouw merk, zodat de samenwerking natuurlijk en niet geforceerd overkomt.  

Is de samenwerking niet authentiek? Dan prikt het publiek van de influencer er zo doorheen. Wat ervoor zorgt dat het vertrouwen in zowel de influencer als in jouw merk, zal dalen.  

Vraag je aan de influencer om je product of dienst te reviewen? Leg dan geen regels op, maar vraag om een eerlijke review. 

4. Volg de samenwerking kort op en analyseer de cijfers

De samenwerking is gelanceerd en that’s it? Net als bij iedere andere marketingactie volg je de resultaten van jouw influencer marketing nauwgezet op: 

  • Meet het bereik en de betrokkenheid van de posts, Reels en TikToks die de influencer plaatst. 
  • Check hoeveel keer de kortingscode werd gebruikt op je webshop. 
  • Track hoeveel keer er werd doorgeklikt naar jouw website of Instagram.  

Met deze inzichten bepaal je het succes van de influencer samenwerking, evalueer je de resultaten en stuur je je aanpak bij voor toekomstige samenwerkingen.  

5. Blijf actief op sociale media

Een influencer samenwerking moet je zien als een campagne, en die werkt langs twee kanten. De influencer creëert content voor jouw merk, en jij trekt dit verhaal door op jouw eigen social media kanalen. Dit zorgt niet enkel voor meer betrokkenheid en resultaat, het straalt ook meer authenticiteit uit. 

6. Bouw langdurige relaties op voor meer resultaat

Bouw een langdurige relatie op met influencers die passen bij jouw merk en doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je op lange termijn een groter bereik hebt en dat jouw merk meer bekendheid krijgt bij de doelgroep. Bovendien leidt een goede relatie met influencers tot nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en aanbevelingen vanuit de influencer. Tot slot kan je betere prijzen onderhandelen met influencers wanneer je lange termijn samenwerkingen aangaat. 

Influencer marketing is een fantastische manier om je merk te laten groeien – maar ook jij moet er tijd en moeite in steken.

Klaar om influencer(s) toe te voegen aan je marketingmix? Plan een vrijblijvende call in en dan bekijken we hoe wij onze Adman Agency Influencer Squad voor jou kunnen inzetten.


Starten met influencer marketing? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we samen de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld