Kiezen voor een in-house marketingteam of een online marketing agency: wat levert de beste resultaten op voor jouw marketingstrategie?

6 min leestijd

Door de toenemende technische ontwikkelingen, zoals AI en automatisatie, en het sneller veranderende consumentengedrag, ontwikkelde online marketing zich doorheen de jaren tot een complex gegeven.

Toch kan je niet zonder om je onderneming te laten groeienmeer leads te bereiken en je inkomsten te verhogen.

Niet overtuigd? Dan spreken volgende cijfers wel voor zich: waar Google in haar beginjaren slechts enkele duizenden zoekopdrachten per dag had, worden vandaag maar liefst 40.000 zoekopdrachten per seconde (!) uitgevoerd.

Ben je online niet terug te vinden met jouw bedrijf? Dan loop je mogelijks heel wat websitebezoeken en conversies mis.

Om dat te voorkomen, is het duidelijk dat je bedrijf een specifieke digital marketeer of een team van marketeers nodig heeft. Maar moet je dit werk zelf doen met een (team van) in-house marketeer(s) of besteed je dit best uit aan een online marketing agency?

Korte samenvatting voor de snelle lezer: 

  • Online marketing agencies beschikken over een team van specialisten met doorgedreven kennis van verschillende aspecten binnen online marketing. In-house marketeers vaak een doorgedreven kennis hebben van het bedrijf.
  • Een in-house team geeft je de mogelijkheid om sneller samen te werken over verschillende teams heen, maar is moeilijker op te schalen als het bedrijf snel groeit.
  • Online marketing agencies worden vaak gepercipieerd als duur, terwijl in de praktijk eigenlijk het tegendeel waar is.
  • Wil je best of both worlds? Kies dan voor een hybride aanpak om de continuïteit van je online marketingstrategie te waarborgen.

Begin bij het begin

Een in-house team aanwerven of met een online marketing agency samenwerken? Voor je de knoop doorhakt, maak je volgende vragen best eerst inzichtelijk:

  1. Wat zijn mijn specifieke marketingdoelen en hoe belangrijk is het om deze snel te bereiken?
  2. Wat is mijn beschikbare budget voor marketinginspanningen?
  3. Over hoeveel interne expertise en capaciteit beschik ik op het gebied van marketing?
  4. Hoe belangrijk is flexibiliteit en snelheid van veranderingen in mijn marketingstrategieën?
  5. Hoeveel invloed wil ik uitoefenen op de uitvoering van mijn marketingstrategieën?

Door rekening te houden met deze factoren, kan je onderliggend gaan kijken en de voor- en de nadelen van in-house marketing tegenover externe marketing beginnen afwegen.

Kiezen voor een in-house marketingteam of een online marketing agency: wat levert de beste resultaten op voor jouw marketingstrategie?

Enkele voor- en nadelen van werken met een (team van) in-house marketeer(s) vs. werken met een online marketing agency 

Doorgedreven kennis van het bedrijf vs. doorgedreven marketingkennis

Digitale marketingbureaus beschikken vaak over een team van specialisten met doorgedreven kennis van verschillende aspecten binnen online marketing. Zoals zoekmachineoptimalisatiesocial media marketing, e-mailmarketing, influencer marketing, enzovoort.

Daarnaast hebben zij naast uitvoerende functies, vaak ook strategische marketingrollen binnen het bedrijf. Hierdoor kunnen digitale marketingbureaus doorgaans eenvoudiger de complete marketingstrategie op technisch niveau uitvoeren en een vollediger beeld van de markt neerzetten. Dit in tegenstelling tot in-house marketeers. Zij zijn vaak beperkt tot een doorgedreven kennis in één specifiek domein of hebben eerder een algemene kennis van verschillende vakdomeinen waardoor de diepgaandere expertise ontbreekt.

In-house marketeers hebben dan weer vaak een doorgedreven kennis van het bedrijf. Wat ook essentieel is om de juiste marketingstrategie en de meest efficiënte werkwijze te bepalen. Ze hebben een beter beeld van wat haalbaar is binnen de onderneming, maar weten ook bij wie ze ten rade kunnen gaan wanneer bepaalde zaken niet helemaal helder zijn.

Aangezien zij dagelijks deel uitmaken van het team en op regelmatige basis aanwezig zijn in het bedrijf, houden zij vinger aan de pols van wat er leeft binnen het bedrijf en – nog belangrijker – binnen de doelgroep(en) die zij servicen.

Eenvoudiger samenwerken over de teams heen vs. schaalbaarheid

Een in-house team geeft je de mogelijkheid om sneller samen te werken over verschillende teams heen. Zo kunnen in-house marketeers bv. op regelmatige basis een overleggen met sales om te weten met welke vragen zij dagelijks te maken krijgen. Op deze manier is het eenvoudiger om in te spelen op je doelgroep en je online marketingplan hierop af te stemmen.

Hou er wel rekening mee dat een in-house team moeilijker schaalbaar is, terwijl dit net een grote asset is van een online marketing agency. Heb je slechts enkele uren per maand werk omdat je nog niet op grotere schaal aan marketing doet? Geen probleem. Je kan bij de meeste online marketingbureaus al voor een beperkt aantal uren per maand intekenen.

Heb je na verloop van tijd meer uren nodig? Dan verhoog je deze van de ene maand op de andere. Een online marketing agency kan veel sneller schalen en meegroeien met je bedrijf.

Bij een in-house team dien je zelf de inspanning te doen om op zoek te gaan naar een extra profiel en om dit vervolgens op te leiden.

Volledige aandacht vs objectieve kijk 

Waar een digitaal marketingbureau vanuit een objectievere kijk over jouw bedrijf en jouw marketinginspanningen kan oordelen, heb je met een in-house team de zekerheid dat ze volledig toegewijd zijn aan jouw bedrijf.

Een online marketing agency zal nooit enkel en alleen voor jouw bedrijf werken. Dit maakt dat je jouw online marketingcampagnes tijdig moet communiceren, zodat er voldoende voorbereidingstijd is. Bij een (team van) in-house marketeer(s) kan je op dat gebied veel sneller schakelen.

Echter zorgt een objectieve kijk en het feit dat een online marketing agency voor verschillende klanten werkt, er weer voor dat ze sneller the bigger picture zien en minder in het risico vervallen dat ze te narrow minded denken en enkel vanuit het perspectief van het bedrijf redeneren.

Komt een marketing agency niet duurder uit dan een in-house marketing team?

Online marketing agencies worden vaak gepercipieerd als duur. “Voor de prijs die je per uur betaalt, kan je makkelijk 2 à 3 online marketeers in dienst nemen.” In de praktijk is eigenlijk het tegendeel waar.

Vaak worden verdoken kosten vergeten. Zoals onder andere de aankoop van specifieke online marketingtools, de opleidingen van interne medewerkers en het gehele aanwervings- en selectieproces.

Online marketing agencies beschikken vaak al over de laatste tools en technologieën om jouw marketingcampagnes te meten en te optimaliseren. Hierdoor moet je zelf niet meer in deze technologieën investeren en bespaar je dus een groot bedrag. Daarnaast zijn ze specifiek opgeleid om de best mogelijke resultaten te behalen. Je betaalt dus een all-in prijs, waarvoor er meerdere ervaren marketeers werken op jouw project.

Best of both worlds: hybride aanpak  

Zoals je merkt, hebben beide opties voor- en nadelen. Waar de sterktes van een team aan in-house marketeers zitten, zitten dan weer de zwaktes van een online marketing agency en andersom.

Welke keuze je uiteindelijk maakt, hangt af van de marketingdoelstellingen van jouw bedrijf.

Wil je de komende jaren stevig doorgroeien en staan er heel ambitieuze marketingdoelstellingen op de agenda? Dan heb je er – naar onze mening – het meeste baat bij om voor een hybride aanpak te kiezen en zowel op een in-house team, als op een extern bureau te steunen.

In dat geval geniet je van the best of both worlds: je hebt intern een team dat vinger aan de pols houdt met wat er leeft over de verschillende teams heen en bij hen ten rade kan gaan om allerlei input te vergaren. Terwijl het externe bureau strategisch en holistisch nadenkt en je voedt met de nieuwste digitale marketingtrends.

Tot slot waarborgt een hybride aanpak steeds de continuïteit van je online marketingstrategie. Leg je je gehele plan in de handen van één of meerdere medewerkers en scheiden jullie wegen? Dan bestaat de kans dat met deze persoon ook heel wat kennis verdwijnt. En hierdoor kan een groot deel van de reeds gelegde puzzel ontbreken.

Bespreken wat de beste optie voor jouw bedrijf is? Contacteer ons vrijblijvend!

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld