Digitale marketing: moet je adverteren tijdens een economische crisis?

We kunnen er niet meer omheen: het lijkt erop dat bedrijven een recessie zullen doormaken. Hoelang die zal duren, en wat voor een impact die zal hebben, blijft een beetje afwachten. Wel zien we dat Belgische bedrijven de impact van de stijgende energiekosten enorm hebben gevoeld. Tel daar de inflatiekosten op de lonen van medewerkers bij, alsook de dalende koopkracht, en 1+1 = 2. Bedrijven gaan besparen. En helaas wordt er meestal eerst gesnoeid in de marketing- en communicatiebudgetten.

Korte samenvatting voor de snelle lezer:

  • Ondanks economisch onzekere tijden, wagen veel jonge ondernemers de sprong
  • Blijven investeren tijdens economisch onzekere tijden heeft een positief langetermijneffect
  • Je marktaandelen verhogen kan wanneer er minder concurrenten adverteren

Impact op de Belgische economie

Sinds 2020 heeft de Belgische economie heel wat doorgemaakt. Hoewel het Coronavirus een enorme impact heeft gehad, zijn er nog steeds heel veel ondernemers die een bedrijf hebben gelanceerd. Ook heel wat jonge ondernemers hebben de sprong gewaagd. Niettemin zorgen economisch onzekere tijden ervoor dat veel bedrijven gaan besparen. Het is niet onlogisch dat men eerst kijkt naar kostenposten. Helaas gaat (digitale) marketing vaak als één van de eerste zaken op schop. Want, adverteren en investeren tijdens een economische crisis is geen goed idee, toch?

Averechts effect

Wij willen graag het tegendeel beargumenteren. Hoewel het een logische reactie lijkt, kan het onlogische en nare gevolgen hebben. Uit voorgaande economische crisissen kunnen we heel wat leren. Bedrijven die marketingbudget en investeringen schrapten, kregen een averechts effect.

Waarom is blijven investeren in marketing-efforts wél goed?

  • Je impact vergroot als je wél blijft investeren: wanneer concurrenten en concullega’s besparen op hun marketingbudget, verlaagt de competitiviteit in de markt, waardoor je meer krijgt voor je budget.
  • Doordat er minder concurrentie aanwezig is op online platformen, is de vraag naar advertentieruimte lager en dalen vaak de kost per kliks en/ of is er meer ruimte om meer visibiliteit te behalen tegen dezelfde of een lagere investering.
  • Gebruik dit moment om je volledige marketingplan te herbekijken. Waar halen jullie goede ROI? Wat levert weinig op, maar vraagt veel inspanning? Welke korte- en lange termijn inspanningen kunnen jullie optimaliseren?
  • Je blijft top of mind – en deze impact mag je niet onderschatten. Bedrijven die wel blijven investeren tijdens economische crisissen worden hiervoor ook beloond op lange termijn.
  • Wanneer anderen besparen, is er minder ruis. Dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf meer naar de voorkant treedt.

Grote recessie 2008-2009 – onderzoeksresultaten*

 Tijdens de economische crisis van 2008-2009 daalden de advertentie-uitgaven met 27%.

Onderzoek brengt verschillende inzichten:

  • 54% van de bedrijven die op koers bleven en niet bezuinigden op het marketingbudget, zagen hun ROI verbeteren;
  • 60% van de marketeers die hun uitgaven verhoogden realiseerden een betere ROI (in %);
  • 52% van de bedrijven die niet bezuinigden op het marketingbudget zagen een opwaartse ROI-trend over een periode van twee jaar.

*Bron: Analytic Partners, 2022 

Dalende koopkracht

Zoals geschetst in de intro, verliezen Belgen ook een deel van hun koopkracht. Dit zorgt ervoor dat dure aankopen vaak uitgesteld worden, of dagdagelijkse inkopen meer gedaan worden op basis van prijs (in plaats van op basis van merkloyaliteit). Het is dus héél belangrijk om duidelijk te maken aan consumenten dat jouw bedrijf stabiel is en aanwezig blijft (of tracht top of mind te blijven).

Oefening: wat is je huidige marktaandeel? Wat is je huidige Share of voice? Wanneer je blijft investeren tijdens een neerwaartse economische spiraal, is het belangrijk om deze KPI’s in het oog te houden. Onderzoek toont namelijk aan dat je marktaandeel en share of voice verhoogt wanneer je blijft adverteren en investeren.

 Share of voice: SOV geeft aan welk deel van een gesprek over jou gaat. Dit wordt gelinkt aan je marktaandeel.

Onze conclusie: blijven investeren en adverteren…

…op een slimme en schaalbare manier. Herbekijk je marketingplanning voor 2023 – 2024 met een kritische blik, en optimaliseer/schaal waar nodig. Wanneer je marketing efforts meetbaar zijn, kan je geen slechte investering doen.

Weet je niet goed waar te beginnen? Boek een strategische sessie van 30 minuten, volledig gratis.