Google Performance Max voor B2B: waarom het wél kan

6 min leestijd

Google Performance Max, of Pmax, is origineel in het leven geroepen om shoppingcampagnes een boost te geven. Met andere woorden: B2C bedrijven helpen om nog betere prestaties te halen naar een consumentendoelgroep.

Niet te vergeten is dat er ook heel wat B2B-bedrijven gebruik maken van Google Ads. Dus waarom een heel nieuw campagne-type ontwikkelen dat niet van toepassing is op deze doelgroep?

Met de juiste strategie, structuur en tweaks, is het wel mogelijk om Performance Max winstgevend te krijgen voor B2B-bedrijven. We vertellen je waarom:

Asset groups

Elke asset groep is een opportuniteit om een bepaald segment uit je doelgroep persoonlijk aan te spreken. Goede marketeers kennen hun doelgroep van binnen en vanbuiten, ze weten waarop ze reageren en wat hen triggert om naar de volgende stap binnen de customer journey te gaan. Maar hier dan ook gebruik van in je asset groups. Deel ze op in de ideale doelgroepsegmenten en spreek ze persoonlijk aan.

De ene reageert misschien sneller op urgentie, terwijl de andere meer behoefte heeft aan duidelijke USP’s.

De boodschap is hier: experimenteer zoveel mogelijk; kijk naar wat werkt en wat niet werkt en ga hiermee verder.

Audiences

In het land der cookies is first-party data koning. Similar audiences zijn verwijderd, policies rond data worden strenger en strenger, dus het wordt belangrijk en belangrijker om grip te hebben om je eigen audiences. Door fijnmazig te segmenteren in wie je kopers zijn en kan je nauwkeurig de boodschap aanpassen op de noden van je doelgroep. 

Assets toevoegen

Less is more, maar meer is ook gewoon meer. Pmax is nieuw en wat nieuw is, moet je testen. Zorg dat je per audience het maximum aan assets toevoegt – alle headlines, alle descriptions, alle afbeeldingen, alle video’s, alle search extensies (assets). Met andere woorden: zorg voor volledigheid.

Sinds enkele jaren is Google meer en meer aan het werken op het algoritme, dus hoe meer data, hoe beter het algoritme zichzelf kan ontwikkelen. Zorg dus dat je dit optimaal voedt door voldoende assets toe te voegen aan je asset groups.

Succesvolle landingspagina’s en tracking

We blijven het herhalen, maar een Google Ads account kan tot in de puntjes goed opgezet zijn, de cijfers kunnen goed zijn, maar als er geen leads binnenkomen, is dit meestal te wijten aan de landingspagina’s / de website.

Zorg ervoor dat je gehele campagne en landingspagina in lijn liggen. Dat ze dezelfde boodschap hebben en dat ze een conversiedoel hebben dat in lijn ligt met de behoefte van de doelgroep.

Een andere puntje is tracking; het algoritme moet gevoed worden, zorg dus dat de tracking van je conversie acties nauwkeurig is ingesteld zodat het algoritme voldoende juiste signalen ontvangt en hier op kan optimaliseren.

Inzicht met behulp van scripts

Pmax staat nog deels in z’n kinderschoenen en dat is te merken aan de beperkte data die we te zien krijgen in de Google Ads interface en de setting-opties. Maar geen zorgen, dankzij enkele handige Harry’s uit de Google Ads scripting community zijn er al tal van scripts geschreven die helpen met het geven van inzichten in: waar je budget uitgegeven is, welke search term topics het populairste zijn, … geef dit dus zeker eens een kijkje en test het uit. Scripts installeren klinkt trouwens ook moeilijker dan het is ;) (en moest het toch niet lukken – geef ons gerust even een seintje).

Last but not least

Pmax voor search valt te vergelijken met dynamische search campagnes. Voor wie hier eerder met geëxperimenteerd heeft en dieper op de resultaten is ingegaan, zal er waarschijnlijk wel iets bekend in de oren klinken:

“SLUIT JE MERKNAAM UIT!”

Wat we vaak zien bij dynamische search campagnes en ook bij Pmax campagnes is dat de merknaam niet goed uitgesloten werd. Bij merken die al wat merkbekendheid hebben opgebouwd en frequent branded searches binnenkrijgen, zien we dus dat de PMAX campagnes de neiging hebben om ook hierop te targeten. Idealiter houd je brand en non-branded search gescheiden. Sluit dus je merknaam altijd uit bij pmax campagnes.


Starten met Google ads en Pmax? Get in touch!

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld