adman agency influencer samenwerking visit mechelen evaxcuba

Hoeveel kost een influencer samenwerking?

6 min leestijd

Influencer marketing is voor vele bedrijven nog een stap in het onbekende. Waarom? Omdat het vaak nog niet honderd procent duidelijk is welke investeringen dit met zich meebrengt en belangrijker nog… welke resultaten hierbij gepaard gaan

“Samenwerken met een influencer, wat moet mij dat kosten?”

Een vraag die we regelmatig te horen krijgen. Het antwoord is simpel: “dat hang ervan af.” Er zijn heel wat variabelen in spel die een impact hebben op wat de uiteindelijke investering in een samenwerking effectief bedraagt. Wat die variabelen zijn?  

5 factoren die een impact hebben op de prijzen van influencer marketing

  1. Het bereik Het bereik van de influencer verwijst naar het aantal volgers dat ze hebben op hun sociale media-accounts of blog. Hoe hoger het bereik, hoe meer je kunt verwachten te betalen. Een influencer met meer dan 100.000 volgers kan doorgaans meer vragen dan een influencer met 10.000 volgers.
  2. De engagement rate Kijk naar de engagement rate: de engagement rate meet hoeveel het publiek interactie heeft met de inhoud van een influencer. Het omvat likes, opmerkingen, shares en opslaan. Influencers met hoge engagement rates hebben doorgaans een meer betrokken en actief publiek, wat kan leiden tot betere resultaten voor je campagne.
  3. Niche en type content Influencers die zich specialiseren in een bepaalde niche of branche hebben doorgaans een gerichtere en geëngageerde doelgroep. Bovendien kunnen influencers die kwalitatieve en originele inhoud creëren die resoneert met hun publiek hogere tarieven vragen.
  4. Het platform Kijk naar het platform: verschillende sociale media platforms hebben verschillende prijsstructuren. Zo vragen Instagram-influencers doorgaans meer dan TikTok-influencers, en hebben Youtubers andere prijssettings dan Instagram of TikTok-influencers.  
  5. Type samenwerking Werk je rechtstreeks samen met een influencer? Of werk je via een influencer marketing agency? Beide hebben hun eigen voor- en nadelen. Maar beiden komen vaak ook met een ander prijskaartje. Wanneer je met een influencer agency samenwerkt, betaal je vaak nog een management-fee. Maar hier mag je ook rekening houden dat zij al het zware werk voor jou doen. 

Waar kan je deze influencer marketing cijfers terugvinden? 

Wanneer je een influencer hebt gevonden die bij je merk of bedrijf past, en de influencer groot genoeg is, voldoet het vaak om een mailtje te sturen waarin je uitlegt dat je geïnteresseerd bent in een samenwerking en of ze een mediakit hebben die ze willen doorsturen.   In deze mediakit zitten vaak alle statistieken die je nodig hebt om te vergelijken of om te beslissen of het de investering waard is.    Anderzijds kan je ook werken met verschillende tools om deze cijfers te weten te komen.

adman agency influencer samenwerking visit mechelen charlotte vandaele

Conclusie: influencer prijzen zijn _____ 

Op basis van bovenstaande factoren zijn de tarieven van influencers heel variabel. Vaak gaat het gaat van enkele honderden euros voor micro-influencers tot enkele duizenden euros voor macro-influencers. Sommige influencers bieden ook pakketten of langetermijnpartnerschappen aan, die kosteneffectiever kunnen zijn dan eenmalige samenwerkingen. Nano en micro influencers werken ook soms op basis van een barter-deal, waar ze content crëeren in ruil voor producten/diensten.   Meer weten over de verschillende prijs-modellen van influencer samenwerkingen? We hebben er een artikel over geschreven! Om een algemene richtlijn te geven, zijn volgende pricings al heel goed om je op te baseren*: 

  • Nano-influencers (1.500 – 10.000 volgers): vanaf €50 of een barter-deal 
  • Micro-influencers (10.000-30.000 volgers): vanaf €150 of een barter-deal 
  • Meso-influencers (30.000-… volgers): vanaf €350 

 *houd ook zeker in je achterhoofd dat er vaak ook nog te onderhandelen valt. Zeker wanneer je op lange termijn een partnerschap wil opbouwen en iemand op regelmatige basis wil inzetten. 

Zorg voor een optimaal rendement van je investering in influencers

Er is geen one-size-fits-all benadering wanneer het over influencer marketing gaat. Net zoals het op de beurs belangrijk is om aandelen grondig te analyseren vooraleer je investeert, is het bij influencer marketing ook belangrijk dat je de juiste cijfers kent. Zo maak je een inschatting of je een correcte prijs betaald voor de verwachte resultaten. Hoe weet je dan welke prijs correct is?  

  • Je werkt samen met een influencer marketing agency die jou volledig ontzorgen. Van matchmaking tot onderhandelen over een sterke prijs. 
  • De media kit van de influencer opvragen en deze vergelijken tegen andere 
  • Zelf research doen naar benchmark-prijzen binnen de bepaalde niche/doelgroep 

Klaar voor jouw eerste influencer marketing campagne?   Let’s chat! 


Starten met influencer marketing? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we samen de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld