6 min leestijd
Ben je een influencer? Weet jij wat je financiële rechten en plichten zijn? En moet je nu eigenlijk een bedrijf oprichten, of niet? 🤔 In deze post vertellen we je alles over het financiële aspect van influencing. En onderaan vind je een handige freebie terug: een factuurtemplate. 🎉
“Moet ik belastingen betalen als influencer in België?”
Lange tijd was de wet nogal vaag voor influencers en was het eigenlijk niet behapbaar wat je wel en niet moest doen. Sinds een tijdje liggen er richtlijnen en regels vast, maar blijft het vaak toch nog onduidelijk. Of toch niet duidelijk genoeg. Daarom hebben we hieronder een paar situaties uitgelicht, zodat je gemakkelijk een antwoord vindt dat op jou van toepassing is.
Staat jouw situatie er niet bij? Stuur ons een berichtje en we zoeken het voor je uit.
Situatie 1: Ik ben een influencer en doe op regelmatige basis samenwerkingen met merken. Ben ik dan een bedrijf?
Kort antwoord:
Jep, je bent een bedrijf en je betaalt belastingen op jouw beroepsinkomen als influencer.
Lang antwoord:
Je bent een bedrijf en je hebt dus bepaalde verplichtingen.
De eerste stap is je inschrijven bij een sociaal secretariaat, zoals Acerta, Xerius of Liantis. Daar vraag je je ondernemings- en btw-nummer aan. Daarnaast zet je jouw ondernemingsgegevens op je social media profielen en op je website – indien je die hebt. Je vermeldt:
- je naam
- je ondernemingsnummer
- je contactgegevens
- het adres van je onderneming.*
Als bedrijf stuur je facturen naar je klanten, hou je een boekhouding bij, stort je btw door en betaal je sociale bijdragen en natuurlijk ook belastingen.
‘Op regelmatige basis’ betekent dat je meer dan één keer een samenwerking doet. Je inschrijven in onze Influencer Squad valt hier ook onder. Want hiermee geef je aan dat je interesse hebt om vaak samenwerkingen aan te gaan.
*Hierover meer onderaan deze blog.
Situatie 2: Ik ben geen influencer en doe sporadisch een samenwerking, heb ik een btw–nummer nodig?
Kort antwoord:
Je hebt geen btw-nummer nodig. Je kan je inkomsten van deze samenwerking aangeven onder ‘diverse inkomsten’ aan 33% belastingen.
Lang antwoord:
Voor sporadische samenwerkingen heb je geen btw-nummer nodig. Wanneer jouw ambitie niet ligt in het influencen, dan is het perfect mogelijk om een eenmalige, uitzonderlijke samenwerking op te zetten met een merk.
De inkomsten die uit deze collab haalt, moet je wel nog steeds aangeven. In dit geval doe je dat onder ‘diverse inkomsten’ aan 33% belastingen. Deze inkomsten kunnen zowel een financiële compensatie zijn, als een product.
Let hier wel op, wanneer je de samenwerkingen leuk vindt en het wel ziet zitten om dat op regelmatige basis te doen, dan heb je wél een btw-nummer nodig.
Situatie 3: Ik ben een influencer, maar ik ontvang enkel producten, geen geld. Dan moet ik geen ondernemingsnummer aanvragen, toch?
Kort antwoord:
Je hebt een ondernemingsnummer nodig.
Lang antwoord:
Ook wanneer je enkel producten ontvangt van een bedrijf of merk (de zogenaamde barterdeals), is de wetgeving op jou van toepassing. Jij moet de gekregen producten aangeven. De waarde van het product is gelijk aan het bedrag dat je in normale omstandigheden zou moeten besteden wanneer je het product zelf koopt.
Tip: vraag bij een samenwerking met een merk naar de productwaarde.
Wettelijk gezien moet je alles wat je ontvangt, aangeven. Vraag dus gerust naar de waarde van het product dat je ontvangen hebt.
To btw or not to btw, that’s the question
Wat betekent het om btw-plichtig te zijn?
Btw-plichtig zijn betekent 2 zaken. Enerzijds ga jij je klanten – in dit geval bedrijven of merken – btw aanrekenen. Anderzijds kan je ook btw terugvorderen, dit heet de btw-aftrek. Wanneer je iets voor jouw bedrijf aankoopt – bijvoorbeeld een nieuwe camera – dan kan je de btw daarop terugvorderen.
In de periodieke btw-aangifte geef je zowel de btw die je hebt ontvangen als de btw die je hebt betaald. Het verschil tussen de ontvangen en de betaalde btw stort je door aan de btw-administratie.
En ben ik altijd btw-plichtig?
Is je jaarlijkse omzetcijfer lager dan 25.000 euro excl. btw? Dan kan je de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen aanvragen. Dit houdt in dat je geen btw doorrekent naar je klanten, maar ook dat je geen btw kan terugvorderen bij gemaakte kosten. Je moet geen btw doorstorten en geen btw-aangifte doen. Dit maakt het administratieve luik een pak eenvoudiger.
Let wel, ook al geniet je van de vrijstellingsregeling, een btw-nummer aanvragen is nog steeds verplicht.
Stijgt je omzet tot over 25.000 euro? Dan moet je wel btw aanrekenen.
Moet ik als influencer mijn adres online zetten?
Als bedrijf ben je verplicht om je ondernemingsgevens publiek te delen. Een influencer is geen uitzondering.
In 2022 verschenen er enkele artikels waarin stond dat influencers verplicht werden hun bedrijfsadres openbaar te delen, net als elk ander bedrijf.
Volg je de wet op de letter, dan klopt dit natuurlijk. Maar omdat influencers vaak gewoon van thuis werken, is hun bedrijfadres ook hun privéadres. En dat maakt het moeilijk.
Voormalig staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) kwam in 2022 met een initiële oplossing. Influencers kunnen zich in een bedrijvencentrum vestigen en dat adres mogen ze dan delen op hun social media. Als influencer kan je terecht bij BeCommerce en Feweb.
Let op, om volledig in orde te zijn, bevestigde de FOD Economie dat je 2 vestigingseenheden moet openen voor je bedrijf. Een daarvan is jouw thuisadres, waar je effectief werkt. Het andere is dan het adres van een erkend bedrijvencentrum waar je je bij aansloot.
And there you have it! Enkele specifieke situaties waarin influencers zich vaak bevinden. Heb je vragen over deze post? Check de links of stuur ons een bericht.
Meer informatie over je plichten als influencer vind je hier:
Gratis factuurtemplate!
Staat jouw situatie er niet tussen? Aarzel niet en stuur je vraag door. Wij zoeken het graag voor je uit.