influencer marketing blog banner

Influencer marketing: toevoegen aan je marketingplan of niet?

8 min leestijd

influencer marketing

Bedrijven staan vaak nog wat twijfelachtig tegenover het concept van influencer marketing. Niet onlogisch, want influencer marketing vraagt een zekere knowhow om het correct aan te pakken. Als je zonder nadenken start, zou het kunnen dat je budgetten niet optimaal renderen.

Samenvatting voor de snelle lezer:

  • Influencers zijn de ideale manier om je doelgroep subtiel te beïnvloeden en overtuigen tot een aankoop van je producten of services.
  • Er is een groot verschil tussen celebrity influencers (of macro-influencers) en micro-influencers: beide worden in verschillende situaties gebruikt en vergen een unieke aanpak.
  • De ideale influencer voor je bedrijf vinden, is als daten. Het is belangrijk dat er een goede match is.
  • Durf de lat hoog leggen voor een samenwerking, maar wees ook bereid om flexibel om te springen met verloning.
  • De volledige samenwerking en verwachtingen contractueel vastleggen is een must wanneer je professioneel aan de slag wil.

Wat is een influencer?

Het woord influencer is afkomstig van “influencing” wat beïnvloeden betekent. Influencers hebben een trouwe groep van volgers en fans. Een influencer is dus een persoon die mensen (een “audience”) kan beïnvloeden – al dan niet subtiel – om specifieke producten of services te kopen en te gebruiken.

Eén van de bekendste voorbeelden van influencers is George Clooney. Kan je al raden voor welk merk hij een influencer is? Correct, Nespresso. Wanneer je aan Nespresso denkt, denk je automatisch aan George Clooney en vice versa.

Natuurlijk is dit op grote schaal en gaat deze samenwerking ook over miljoenen.

Maar dat wil niet zeggen dat jij ook miljoenen op tafel moet leggen om influencers in te schakelen voor jouw merk. De grootte van de investering om samen te werken met een influencer is vaak afhankelijk van z’n bereik.

Wat is bereik

Zo heb je bijvoorbeeld ook micro-influencers, die vaak een veel kleiner bereik hebben dan wereldsterren (de zogenaamde celebrity influencers). Maar hierdoor ook specifieker en efficiënter ingezet worden, omdat ze net inspelen op een bepaalde nichemarkt.

Welke soorten influencers zijn er?

George Clooney is een celebrity influencer, zoveel is duidelijk. Maar welke andere soorten influencers zijn er nog?

De macro-influencer: 100.000 – 1 miljoen volgers

De meso-influencer: 30.000 – 100.000 volgers

De micro-influencer: 10.000 – 30.000 volgers

De nano-influencer: 1.500 – 10.000 volgers

Vaak zien we bij de influencers met een beperkter publiek een sterkere engagement rate. Hun bereik is dus kleiner dan bijvoorbeeld dat van de meso- en macro-influencers, maar ze spelen meer in op hun specifieke niche waardoor volgers loyaler en actiever zijn.

Wat is influencer marketing?

Het is duidelijk, er zijn heel wat mogelijkheden als het op influencers aankomt. Schiet je met hagel en kies je een beroemd persoon met een breed en divers bereik? Of ga je nauwkeurig te werk en schakel je een nichespeler in voor jouw bedrijf?

Influencer marketing is net dat. Het kiezen van de juiste influencer voor jouw doeleinden. Stel, je wil influencer marketing inzetten voor je marketingplan van het komende jaar: wat betekent dit nu exact?

Wanneer je kiest om een influencer in te schakelen, kies je ervoor om een samenwerking met een specifiek persoon op te zetten. Je kiest voor deze persoon om het – of één van de – gezicht(en) van je bedrijf te worden. Dit doe je door hen één van je producten of services te laten promoten via hun kanalen.

Jij maakt gebruik van het bereik van een bepaalde influencer, en – net als bij elke vorm van paid advertising – zal je hiervoor een prijs voor moeten betalen.

Belangrijk hierbij is om een duidelijk overeenkomst af te sluiten met de influencer die jij wil inschakelen. Zo weet iedereen wat er langs elke kant van de samenwerking verwacht wordt.

Waarom influencer marketing inzetten?

BEREIK! Dat klopt. Eén van de grootste voordelen van het inschakelen van een influencer, is omdat ze een trouwe volgersbasis hebben. Een volgersbasis waar zij redelijk wat invloed op hebben.

Maar… dat is niet de enige reden waarom influencer marketing een interessante zet is. Het geeft een extra laagje vertrouwen en authenticiteit. Dat je dan kan doortrekken naar jouw eigen merk.

Vergelijk maar even volgend voorbeeld. Welke post spreekt jou het meest aan? De advertentie die duidelijk commercieel gericht is? Of de post die er heel organisch uitziet met een subtiele knipoog naar het merk Gymshark?

Als volger word je op een subtiele manier beïnvloed. Want onrechtstreeks wordt er gezegd: “Je volgt me op sociale media. Dat betekent dat je mij interessant vindt en dat je zoals mij wil worden. Dat kan! Een eenvoudige manier om dit te doen is door dezelfde kleren als mij te kopen.”

Influencer marketing is puur psychologie.

Waar de advertentie rechtstreeks zegt: “koop mij”, gaan de posts van de influencer het doelpubliek subtiel inspireren en beïnvloeden.

Hoe populair is influencer marketing?

Influencer marketing zit in de lift. De laatste jaren kreeg de marketingtechniek ook meer tractie in België en zien heel wat merken het potentieel van influencers.

Veel Belgische merken, zowel lokale bedrijven als grote ondernemingen, waagden ondertussen de sprong en nemen influencer marketing op als onderdeel van hun marketingstrategie.

Ook wordt de influencer community steeds groter en het vertrouwen van vooral de millennials en Gen Z’ers blijft groeien.

Door de pandemie van 2020 schakelde de populariteit van influencer marketing een versnelling hoger. Influencers werden toen vooral ingezet om e-commerce te boosten.

Die groei doet zich nog steeds voor in 2023, maar werd opengetrokken naar het offline shoppen, citymarketing, horeca en meer. Dus no worries, het is nog niet te laat om mee op de influencer-trein te springen.

Hoe vind je de ideale influencer(s) voor je bedrijf?

Social media zijn populair. En er zijn heel wat influencers terug te vinden op de verschillende platformen. Maar hoe vind je nu die influencers die helemaal bij je passen? En ook: hoe zorg je ervoor dat het tot een prettige samenwerking komt?

In deze 4 stappen vind jij de ideale influencers voor jouw merk.

1. Breng je product en bedrijfswaarden in kaart

De eerste stap: bepaal wat je wil uitstralen. Uit ervaring weten we dat dit het beste werkt met woordassociaties die vertrekken vanuit je merk of product. Als voorbeeld werken we verder op Gymshark:

Neem zeker even de tijd om je product en bedrijfswaarden in kaart te brengen. Deze denkoefening vormt namelijk de basis van de volgende 3 stappen. Hoe beter je deze oefening uitvoert, hoe vlotter de rest verloopt.

2. Bepaal wat je wil bereiken met je influencer campagne

Net zoals bij alle marketing efforts, ga je eerst nadenken: wat is het doel, wat wil je behalen? Klassiek in marketing heb je volgende doelen:

  • Merkbekendheid genereren
  • Interesse wekken
  • Verkoop stimuleren

Wanneer je focus ligt op merkbekendheid en awareness creëren, zoek je idealiter een influencer met een groot en divers bereik. Wil je de verkoop van je producten of dienstverlening verhogen, dan kies je voor een niche micro-influencer met hogere engagement rate.

3. Stel criteria in en ga op zoektocht

Van zodra je weet wat je wil uitstralen en welk doel je wil behalen, kan de zoektocht naar de ideale partner(s) beginnen. Hiervoor kan je gebruik maken van verschillende software zoals:

Maar no worries, je hoeft niet per sé te investeren in influencer marketing software. Je kan het ook manueel doen, dat duurt gewoon een beetje langer. Het grote voordeel van software is dat het tijd bespaart en je snel een overzicht krijgt van bereik, categorie, platformen, engagement rates en nog veel meer.

Vind de kanalen waar je doelgroep op zit

Wanneer je de zoektocht manueel wil starten, begin je best met het definiëren van de kanalen waar je doelgroep het meest op zit. Je kan hier old school je buikgevoel volgen, maar aangezien we digitale marketing prediken, raden we je toch aan om te beslissen op basis van data. Met een beetje research, vind je al snel het ideale platform voor jouw doelgroep.

Vind influencers die actief zijn op jouw platform van voorkeur

Op basis hiervan kan je op zoek gaan naar personen die heel actief zijn met topics relevant aan jouw bedrijf. Dit kan je zoeken door #hashtags te gebruiken in de zoekfuncties van de verschillende platformen. Zo kom je al snel terecht bij mogelijke influencers.

Kies je samenstelling van influencers

Wil je iemand die op lange termijn het gezicht van je bedrijf wordt? Of eerder iemand om ad hoc een campagne mee te lanceren? Deze keuze zal vooral invloed hebben op de intensiteit van je samenwerking.

Daarnaast ga je in functie van je budget en doelstellingen ook bepalen met hoeveel influencers je wil samenwerken.

4. Werk een campagnebriefing uit

Omdat het belangrijk is voor beide partijen om de verwachtingen duidelijk af te lijnen, maak je best op voorhand een campagnebriefing op. Hierin vermeld je wat er verwacht wordt van de influencer en wat hij/zij in return van jouw bedrijf mag verwachten.

Wat vermeld je in de campagnebriefing voor influencers?

  • Aantal posts dat verwacht wordt
  • Timing en frequentie
  • Inhoud van de posts
  • Formats van de posts
  • De kanalen
  • De verloning

Dit document kan je ook steeds als bijlage gebruiken bij je contracten.

Hoeveel kost influencer marketing?

Over contracten en verloning gesproken… veel influencers hebben een standaard mediakit. Hierin staan hun verloning en verwachting per prestatie vaak al aangegeven. Maar voel je zeker niet verplicht om hier meteen op in te gaan. Als jij denkt dat je hen een betere value kan geven in ruil voor hun prestaties of hun prestaties op een andere manier wil inzetten, ga gerust onderhandelen.

Barter deal:

dit gebeurt vaak bij producten of services van hogere waarde. Hierbij geef je als bedrijf je product of services free of charge aan de influencer.

Commission based:

wanneer je de mogelijkheid hebt om via e-commerce kortingscodes te tracken, kan je op basis van commissie werken en de influencer verlonen voor het aantal keer zijn unieke code werd gebruikt.

Fixed fee:

wat je vaak terug ziet in de mediakits van influencers zijn vaste prijzen voor een bepaald aantal posts. Hierop zit dikwijls nog ruimte voor onderhandeling en je kan eventueel volumekortingen afspreken.

Hoeveel jouw influencer campagne precies kost? Dat hangt ervan af. De bedragen binnen influencer marketing zijn geen one-size-fits-all. Want naast het type samenwerking spelen er namelijk heel wat verschillende factoren mee.

Het bereik

Hoe groter het bereik, hoe meer je betaalt. Een influencer met meer dan 100.000 volgers zal doorgaans meer vragen dan een influencer met 10.000 volgers.

De engagement rate

Influencers met hoge engagement rates hebben vaak een meer betrokken en actief publiek, wat kan leiden tot betere resultaten voor je campagne.

Niche en type content

Influencers in een specifieke niche hebben vaak een geëngageerd publiek. Creëren ze daarnaast ook nog originele en hoogwaardige content? Dan zal je dat zien in het kostenplaatje. Kwaliteit kost immers tijd en geld.

Het platform

Verschillende social media platformen hebben verschillende prijsstructuren. De bedragen voor Instagram-influencers kan je dus niet zomaar doortrekken naar TikTokkers of Youtubers.

Type samenwerking

Ga je voor een rechtstreekse samenwerking met de influencer, of kies je voor een influencer marketing agency? Bij die laatste betaal je vaak een hoger prijskaartje, maar wordt het zware werk je ook uit handen genomen.

Maak de samenwerking officieel

Zijn alle details besproken? Weet iedereen wat er verwacht wordt? En ligt bovendien alles vast in een duidelijk contract? Pas dán ben je klaar om je eerste influencer campagne uit te rollen. Succes!

Influencer marketing yay or nay?

Ben je nog op zoek naar een uitbreiding van je huidige marketingstrategie? Wil je meer inzetten op sociale mediakanalen die relevant zijn voor je doelgroep? Of wil je inspelen op trending kanalen zoals TikTok? In al deze gevallen is influencer marketing een interessante piste om te verkennen.

Wil je graag de eerste stap richting influencer marketing zetten, maar weet je niet goed waar beginnen?

Plan een call in met één van onze experts en we helpen je graag verder op weg.


Starten met influencer marketing? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we samen de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld