Visit Mechelen: een boost geven aan het lokale toerisme

Hoe de Maneblussers met chauvinistische trots over hun geliefde stad, Mechelen, praten, klinkt nog aangenamer in de oren dan Romeo en Julia. En gelijk hebben ze. De wereld mag weten hoeveel deze stad te bieden heeft. Van bijleren over de rijke geschiedenis tot shoppen in heel wat leuke boetiekjes, voor elk wat wils.

En om ervoor te zorgen dat wereld Mechelen verder ontdekt, heeft Visit Mechelen (de toeristische organisatie die zich richt op het promoten van Mechelen als een culturele en historische bestemming) een partnerschap met Adman Agency opgestart. Een partnerschap dat bestond uit twee luiken:

  • Meer bezoekers naar de stad trekken
  • De charmante shoppingroutes in beeld brengen

Om de online aanwezigheid van Visit Mechelen te vergroten en meer bezoekers naar de stad te trekken, creërden we een weldoordachte strategie die gebruik maakte van facetten zoals Facebook en Instagram merkbekendheid en retargeting advertenties in combinatie met YouTube pre-roll ads om nog een extra relevante touchpoint in de customer journey te leveren.

Doelstelling 1: méér bezoekers naar de stad trekken  

De doelstelling van Visit Mechelen was heel duidelijk: “Meer toerisme naar de stad trekken.” Om dit te realiseren, zijn we gestart met hen te ondersteunen bij hun eindejaarscampagne. Een campagne die zich vertaalde in de “Mechelenbon”. Wanneer je een citytrip van meer dan 2 nachten boekte (inclusief ontbijt) bij één van de deelnemende logies, kreeg je een Mechelenbon ter waarde van €100 die je mocht consumeren bij lokale winkels.

De juiste doelgroep bereiken via sociale media-advertenties

Sociale genieters en meerwaardebezoekers. Dat zijn ideale personen als het gaat om leuke tripjes naar een historische stad die zoveel te bieden heeft. Hoe je deze personen idealiter bereikt? Via een goedgekozen mix van Meta (Facebook en Instagram) en YouTube. Na een uitgebreid onderzoek in combinatie met historische data waar de dienst Visit Mechelen al over beschikte, was het snel duidelijk dat deze platformen onze uitvalsbasis gingen worden voor de campagne.  

En dat bleek inderdaad een goede keuze te zijn. In de 2,5 maanden waarin de campagne actief was, bereikten we maar liefst 1.073.387 unieke individuen in Nederland en België. (dat is bijna 10% van de Belgische bevolking – misschien heb jij de advertenties op een bepaald moment ook wel gezien 😉).  

influencer samenwerking adman agency raisingmycharlie visit mechelen

Maar hier stopte het niet: van al deze personen die de advertenties hebben gezien, hebben we 2.325 gezinnen, koppels, vriendengroepen, individuen overtuigd om een tripje naar Mechelen te overwegen en de stad ten volle te gaan verkennen. Over een krachtige bewustwordingscampange gesproken.  

Doelstelling 2: de shopping-routes in kaart brengen 

Fase 1: dat was een succes. Het was tijd om de 2de fase te lanceren. Zo gezegd, zo gedaan. Rond de paasperiode ging het tweede deel van ons plan van start. Deze keer met de focus om de charmante shoppingroutes die de stad te bieden heeft, in de spotlight te zetten. 

Hoe we dit voor elkaar hebben gekregen?  

Door op een heel natuurlijke en subtiele manier samen te werken met social mediamicro-influencers. Zorgvuldig kozen we enkele influencers uit die matchten bij het merk van Visit Mechelen. Wie deze ideale matches waren?

Elke influencer was gematched aan één van de vernieuwde shoppingroutes. Hun missie was duidelijk: de routes in beeld brengen op hun social mediakanalen en hun oprechte ervaringen hierbij te delen. 

Inspelen op een trouwe community van volgers 

En ook dit was een succes. De trouwe community (volgers) van de influencers werd geïntroduceerd aan wat het mooie Mechelen te bieden heeft. Maar liefst 27.312 personen die binnen de doelgroep van de stad Mechelen vallen, zagen hun favoriete influencer rondwarrelen in de stad en genieten van de leuk uitgestippelde shoppingroutes. De content van de influencers had een gemiddelde engagement rate van 14%.  

Een combinatie van advertenties en organisch bereik: SUCCES! 

Het resultaat van de samenwerking tussen Visit Mechelen en Adman Agency was een sterkere online aanwezigheid van de toeristische organisatie en een aanzienlijke toename van het aantal bezoekers aan de stad.  

Door de combinatie van influencer marketing en social media-advertenties op diverse kanalen konden we een succesvolle digitale marketingstrategie ontwikkelen die heeft geleid tot een leuke en vruchtbare samenwerking.  

Klaar om resultaten te boeken voor jouw onderneming?  

Let’s talk!  

Wil je ook met jouw bedrijf tussen onze showcases terecht komen? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we of onze aanpak een match is voor jouw bedrijf.