Het is een vaste waarde in ons dagelijks leven. En voor velen zelf een onmisbare stap in hun ochtendritueel: koffie. Toch is je onderscheiden als koffiemerk niet zo simpel, aangezien al ontelbare merken hun intrede maakten op de markt. Daarom is een sterke merkidentiteit onontbeerlijk. Maar hoe creëer je zo’n effectieve branding? En hoe doe je dat wanneer je doelgroep vooral bestaat uit Gen Z’ers?
In deze case ontdek je hoe we een krachtige branding ontwikkelden voor You’re Roasted, een nieuw up-and-coming koffiemerk. Én hoe we deze branding helemaal afstemden op Gen Z’ers. No cap. 🤗
Achtergrond van het merk
You’re Roasted is een nieuw en gedurfd koffiemerk. Het merk heeft als doel om specifiek de Gen-Z-generatie aan te spreken, met een visie om kwaliteitskoffie te leveren in een stijlvolle en eigentijdse verpakking.
Strategie en creatief concept
De branding strategie begon bij een uitgebreid marktonderzoek om de voorkeuren en behoeften van Gen Z’ers met betrekking tot koffie in kaart te brengen.
Uit het onderzoek kwamen deze inzichten naar boven:
- Gen Z hecht veel waarde aan duurzaamheid, milieubewustzijn, ethische werkomstandigheden enzovoort.
- 63% van de Gen Z’ers geeft aan bewust merken te kopen die een positie innemen rond belangrijke maatschappelijke issues.
- Social media en andere visuele en digitale content heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag van Gen Z.
De naam “You’re Roasted” heeft een dubbele betekenis. Het verwijst vanzelfsprekend naar het brandingsproces van koffiebonen, maar ook naar de typerende zelfexpressie van Gen Z. Iykyk.
Uit onderzoek blijkt dat Gen Z houdt van een groovy branding.
Hier zijn enkele belangrijke ontwerpkeuzes en de redenering erachter:
Kleurcode (#E9B600): Om de levendige persoonlijkheid van Gen Z te matchen, zochten we een opvallende, energieke kleur. Uiteindelijk kozen we voor de kleurcode #E9B600. Deze warme goudgele tint roept positieve gevoelens op en spreekt aan zonder overdreven opdringerig te zijn. Daarnaast associëren we geel onbewust vaak met vernieuwde energie, perfect voor een jonge generatie als Gen Z.
Visuele content: Gen Z groeide op met sociale media zoals Instagram, TikTok en Snapchat. Het gebruik van scroll-stopping foto’s, Reels en TikToks maakt dus een essentieel onderdeel uit van onze strategie om hun aandacht te trekken.
Taalgebruik: Het taalgebruik in onze branding en storytelling resoneert met hoe Gen Z communiceert met elkaar. Dit trekken we door in social captions, productbeschrijvingen en nieuwsbrieven.
Typografie – zelfgetekend Groovy Font: Een one-of-a-kind groovy lettertype creëert een onderscheidende en unieke uitstraling die ongetwijfeld opvalt. Het werd handmatig gestyled om dat groovy, retro-effect te bereiken.
Dit lettertype past perfect bij de nostalgische en stijlbewuste smaak van Gen Z. Een zelfontworpen lettertype is uniek aan je brand, en zorgt voor een hoge herkenbaarheid bij je klant.
Terwijl het merk zich voorbereidt om de markt te betreden, is het cruciaal om het ontwerp en de brandingstrategie te blijven afstemmen en aftoetsen op de behoeften en voorkeuren van Gen Z.
Een succesvol merk lanceren doe je niet alleen met een aantrekkelijke visuele identiteit. Ook een consistente uitvoering en betrokkenheid van de doelgroep zijn belangrijk om de gewenste resultaten te bereiken.
Dit ook voor jouw bedrijf?
Wat jij krijgt:
- Branding: logo, kleurenpalet, typografie
- Social media templates: Instagram en LinkedIn
- Hashtag onderzoek
- Indien gewenst: ontwerp voor merch
Helemaal overtuigd? Let’s create some magic! Contacteer ons en we stellen samen een effectieve branding op voor jouw merk of bedrijf.
Wil je ook met jouw bedrijf tussen onze showcases terechtkomen? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we of onze aanpak een match is voor jouw bedrijf.