Nog een digital marketing agency? Zijn er zo al geen dertien in een dozijn?

Met deze vraag trappen we graag dit blogbericht af. Want laten we heel eerlijk zijn: vandaag de dag bestaan er al wel wat (digitale) marketingagentschappen in België. Wanneer we het concreet in cijfers zouden uitdrukken, is er in België één reclamebureau voor elke 200 ondernemingen. Sommigen van deze reclamebureaus hebben als doel om uit te groeien tot serieuze kmo’s die je volledig ontzorgen van A tot Z. Anderen blijven liever klein en fijn, en kiezen bewust om expert te zijn in één bepaald vakgebied van marketing.

Maar waarom heeft dan nog niet elke onderneming een marketingpartner met uitgebreide kennis onder zijn of haar vleugels genomen?

De negatieve bijklank tegenover marketing agencies

Na jaren ervaring in de marketingwereld te hebben gewerkt, kwamen steeds dezelfde issues naar boven wanneer het om relaties tussen bedrijf en agency ging: de relaties werden vaak gepercipieerd als onpersoonlijk, oppervlakkig, eenzijdig, … Dit zorgde ervoor dat bedrijven sneller uitgekeken raakten op hen en dat er zelfs een negatieve bijklank ontstond tegenover marketingagentschappen.

Het was dus duidelijk dat er nood was aan verandering of concreter: aan duurzame relaties en aan samenwerkingen waaruit beide partijen écht voordeel halen.

Met een grote dosis aan gezonde ambitie, een select uitgekozen team van experts met leuke dynamiek, gecombineerd met de wil om het anders te doen, ontstond het verhaal van Adman Agency.

Focus op Belgische bedrijven

Op de grote spelers na, heeft elk digitaal agentschap steeds z’n eigen niche. Vaak is dit opgesplitst in het type service dat ze verlenen (adverteren, contentcreatie, SEO, sociale mediamanagement, …), de markt waar ze het meest ervaring in hebben (B2B vs. B2C) of de sector waar ze het meest feeling bij hebben (FMCG, bouwsector, automotive). Wij hebben ervoor gekozen om die focus te leggen op Belgische start- en scale-ups.

Sinds de Coronapandemie heeft de Belgische consument zijn stem luid en duidelijk laten klinken. Er is een zichtbare trend richting het sleutelwoord: LOKAAL. Lokale winkels, lokale producten, lokale dienstverlening, … het Belgische chauvinisme is merkbaar sterk aangewakkerd. Ondanks de zware economische tijden, zijn er steeds meer jonge ondernemers die de sprong wagen.

Supercool, toch?

Zeker als je weet dat we als Belgen de reputatie hebben om minder ondernemend te zijn dan onze noorderburen. We zijn minder uitgesproken over de successen die we behalen, en denken al snel “laten we maar gewoon doen”.  Toch zijn we een mooie inhaalsprong aan het maken en schieten de Belgische startups als paddenstoelen uit de grond. Sinds lange tijd is België bezig met een groeispurt in het ondernemerslandschap en daar mogen we best trots op zijn.

Ondanks de energiecrisis, dalende koopkracht en geopolitieke conflicten, blijft onze economie redelijk stabiel. We mogen echt wel trots zijn op de vele jonge ondernemers die ongelofelijk toffe, ecologische of innovatieve producten en diensten in de markt hebben gezet (dan kijken we bijvoorbeeld naar Brauzz, NONA, The Mocktail Club, TipToh, Bolt, KRIKET, Just Russel…).

Dit zijn het type ondernemingen dat wij willen ondersteunen en een nóg zichtbaardere positie in de markt geven. Samen groeien en de Belgische ondernemersmarkt een boost geven, dát is ons ultieme doel.

Hoe zien wij dat ‘samen groeien’ concreet?

Om samen te groeien, moet er allereerst een ‘match’ zijn. Daar zijn we ons van bewust. We gaan daarom nooit een relatie met een partner aan, alvorens we elkaar grondig hebben leren kennen. Dit gebeurt in de vorm van een uitgebreid intakegesprek, gevolgd door een doorlichting van jouw bedrijf tijdens een allereerste kick-off.

Zo weet jij dus al bij het begin van onze samenwerking wat wij voor jou willen realiseren én heb je meteen een duidelijk beeld of we de juiste focuspunten leggen in jouw marketingverhaal.

Daarnaast is het voor ons niet alleen belangrijk dat we jouw business goed begrijpen, maar ook dat het op communicatievlak goed zit.

Want zoals in elke relatie, zijn vertrouwen en respect zowat de fundamenten van Adman Agency. Ontbreken die? Dan zal de samenwerking spaak lopen, en blijven beide partijen gefrustreerd achter. Vandaar dat we met een gerust hart durven zeggen: ja, er is zeker nog ruimte voor Adman Agency.

Marketing reikt veel verder dan up-to-date zijn met de laatste trends op TikTok of Instagram Reels

Marketing leunt sterk op psychologische en economische principes. Je hebt namelijk psychologische en economische tactieken nodig om mensen aan je merk te binden!

Daarom vinden wij het belangrijk om te allen tijde een vinger aan de pols te houden wat betreft de Belgische economie, zodat we onze klanten zo breed mogelijk kunnen adviseren. Wanneer je je verdiept in de Belgische economie, is het gemakkelijker om marketingadvies in een groter geheel te kaderen.

Deze blogpost is meteen ook de eerste in een reeks waarin we maandelijks één onderwerp zullen behandelen waarbij jij, als ondernemer, echt iets aan hebt.

Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven!