De kunst van keyword research beheersen is fundamenteel om succesvol te worden in zoekmachine optimalisatie en het adverteren in zoekmachines. Wanneer niemand zoekt naar de onderwerpen waar je over schrijft, ga je ook geen verkeer uit zoekmachines krijgen. En wanneer je niet schrijft over de zaken waar op gezocht wordt, ga je hiervoor ook geen verkeer krijgen.
Het is dus belangrijk om je producten en services in kaart te brengen via een zoekwoordonderzoek, te kijken waar er veel vraag naar is en hier dan ook op in te spelen.
Voor de snelle lezer:
- Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap om te beginnen met zoekmachine marketing.
- De beste tools om data te vergaren voor je keyword research zijn de SEMrush Keyword Magic Tool en de Google Keyword Planner
- In vijf stappen stel je een hele uitgebreide research samen en ga je van start met het operationele gedeelte van je zoekmachine marketing strategie.
- Download zeker je keyword research template onderaan deze blogpost
Wat is keyword research?
Een keyword research, beter bekend als zoekwoordenonderzoek is het proces van het vinden en analyseren van zoektermen die je doelgroep intypt in zoekmachines, om zo waardevolle opportuniteiten te vinden waar je daarna op inspeelt met je marketingstrategie door deze in je voordeel te gebruiken in je SEA of SEO rollout.
Dus kort door de bocht: je gaat op zoek naar interessante zoektermen die je daarna in je website en zoekadvertentie-campagnes verwerkt om zo meer bezoekers naar je website te leiden.
Het verschil tussen keyword research in SEA en SEO
Of je nu keyword research doet om je website te optimaliseren voor zoekmachines of om te adverteren in zoekmachines, het concept blijft over de grote lijn hetzelfde. Maar, er zijn wel enkele zaken die gaan verschillen doorheen het proces. Zo ga je eventueel verschillende tools gebruiken afhankelijk van je doelstelling.
Welke tools gebruiken wij bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek?
De tools die wij bij Adman Agency het vaakst gebruiken, zijn de Google Keyword Planner en SEMrush Keyword Magic Tool. Terwijl de Google Keyword Planner, meer gefocust is op het Google advertising-luik van een zoekwoordenonderzoek, is de SEMrush tegenhanger meer gefocust op het volledige plaatje.
Wanneer je voor te adverteren in zoekmachines research wil doen, werk je best via:
- Google Keyword Planner
- SEMrush Keyword Magic Tool
Wanneer je voor zoekmachine optimalisatie research wil doen, werk je best via:
- SEMrush Keyword Magic Tool
- Google Trends
- Google Search Autocomplete
Voor de duidelijkheid: er is geen one way to go. Het gaat er vooral om over hoe diepgaand je zelf te werk wil gaan; welke cijfers en informatie je mee in het onderzoek wil opnemen en waar je voorkeuren van tools liggen.
Wat moet een keyword research zeker omvatten?
Zoekwoordonderzoeken komen in verschillende maten en vormen, maar vaak zie je hier dezelfde elementen terugkomen. De belangrijkste zaken die in een keyword research zitten zijn:
- Topic clusters: dit zijn de onderwerpen waar je op gaat focussen. Vaak zijn dit de segmenten van diensten of producten die je levert.
- Taal en regio: afhankelijk van waar je bedrijf zich bevindt, gaat je focus taal en regio anders zijn. Dit heeft natuurlijk ook impact op de zoektermen die je gaat verzamelen. Duid dus zeker ook de taal en regio per zoekwoord dat je hebt gevonden aan.
- Zoekwoord: een zoekwoordenonderzoek zou weinig zijn zonder zoekwoord. Probeer dus om je zoekwoorden netjes te ordenen onder de bijhorende topics.
- Type zoekwoord: zoekwoorden kunnen op heel wat manieren ingedeeld worden, maar grotendeels willen we ons hier focussen op de zoekintentie; navigationeel – transactioneel – informationeel. Dit is ook altijd handige informatie die je kan meenemen.
- Zoekvolume: het aantal keer er op maandelijkse basis gezocht wordt naar het zoekwoord in kwestie.
- Gemiddelde kost per klik: hoeveel het gemiddeld kost per keer dat iemand klikt op een advertentie als ze zoeken naar het desbetreffende zoekwoord.
- Gemiddelde doorklikratio: hoeveel keer iemand doorklikt nadat ze een advertentie van het desbetreffende zoekwoord gezien hebben (procentueel).
- Gemiddelde kost per maand: dit is een extraatje dat wij steeds voorzien zodat, wanneer je wil investeren in adverteren in zoekmachines, je een ruwe schatting kan maken van het gepaarde kostenplaatje.
Indien dit nu wat ingewikkeld lijkt, no worries. Op het einde van dit artikel hebben we een template klaarstaan die je kan gebruiken om zelf keyword research te doen. En in de volgende alinea’s leggen we aan de hand van een voorbeeld uit hoe je zelf met keyword research aan de slag gaat.
Hoe voor je een zoekwoordenonderzoek uit?
Vooraleer we beginnen aan het uitvoeren van het onderzoek, zijn er nog wat andere zaken die we moeten uitlijnen. Dit kan je het ‘vooronderzoek’ noemen.
Zoals we al zeiden, gaan we aan de hand van een voorbeeld, stap voor stap, het onderzoek uitvoeren. In dit geval is Adman Agency een startup dat chocolade verkoopt. We zijn gevestigd in het idyllische Kontich en willen ons focussen op regio Vlaanderen en Brussel.
Stap 1: het vooronderzoek
Tijdens het vooronderzoek is het belangrijk om af te bakenen voor welke regio’s en talen je een zoekwoorden onderzoek gaat doen. In het geval van de Adman Agency chocoladefabriek, gaan we ons focussen op regio Vlaanderen en Brussel en starten met de nederlandstaligen in dit gebied. Hierdoor gaat het zoekwoordenonderzoek beknopter zijn en hebben we een goed startpunt waarop we later nog kunnen uitbreiden.
Stap 2: je producten en diensten in kaart brengen
De tweede stap van het zoekwoordonderzoek is om je producten en diensten in kaart te brengen. Hier kan je al eventueel rekening houden met mogelijke cash cows (producten waar je een hoger marge op hebt en waar je dus harder op kan inspelen via advertenties).
Stap 3: ideeën opdoen en data vergaren
Van zodra je de mindmap met je diensten en/of services in kaart hebt gebracht, is het tijd om onze tools erbij te halen. Deze tools gaan ons meer inzicht geven en daarnaast ook meer ideeën voorstellen die relevant zijn aan de zoektermen die wij vanuit de mindmap al hebben opgegeven. We tonen het voorbeeld alvast via de Google Ads Keyword Planner. Vooraleer we beginnen, navigeer je dus best eerst naar de Google Ads Keyword Planner. Het scherm zou er als volgt moeten uitzien:
Van zodra je hier bent, klik je op “Discover new keywords”. Dit is waar stap 2 in beeld komt. De oplijsting van je producten of services is het ideale uitgangspunt om je research te starten.
Hier vul je dus je producten in en druk je op ‘Get results’.
Op het volgende scherm krijg je een overzicht van zoekwoorden gerelateerd aan de zaken die je eerder hebt ingevoerd. Hier kan je ideeën opdoen en je keyword research beginnen aanvullen. Standaard krijg je een overzicht van de zoekwoorden, gemiddeld maandelijkse zoekopdrachten, competition, kost per bieding (high en low range).
Van hieruit selecteer je de zoekwoorden die voor jou van toepassing zijn en je interessant lijken om te verwerken in je website / in je advertentiecampagnes. Houd zeker ook rekening dat er voldoende zoekvolume is en de kost per klik acceptabel is (zeker indien de concurrentie hoog is).
Om een forecast te krijgen van de prestaties die deze keywords gaan opleveren, kan je ze toevoegen in een ad group, een match type selecteren (we raden aan om phrase match te selecteren omdat dit de meest flexibele match type variant is).
Om de forecast te bekijken, navigeer je in de linkerkolom naar ‘forecast’. Hier zie je een algemeen overzicht van wat volgens Google gaat gebeuren indien je wil adverteren op deze zoekwoorden. Wanneer je een beetje naar beneden scrollt, zie je per keyword ook de data. Deze data kan je dan in stap 4 in de Excel-sheet importeren.
Stap 4: alle gevonden zoektermen samenvoegen
So far, so good! We hebben een hele lijst met interessante zoektermen, de bijbehorende data en de eerste stappen richting een plan om te starten met zoekmachine marketing. Om het overzichtelijk te houden, maken we steeds gebruik van een google sheets/ excel-template waar we al deze gegevens invoeren.
In deze sheet krijgen we meteen ook een forecast van wat het ons gemiddeld gaat kosten op maandelijkse basis om op al onze gekozen zoekwoorden in te spelen als we ervan uitgaan dat gemiddeld 5% doorklikt op een advertentie.
Klik hier om de template te downloaden.
Stap 5: learnings gebruiken om je campagnes te plannen
Nu je de research voltooid hebt, kan je deze data gaan gebruiken om aan de volgende stappen te beginnen. Met deze cijfers ga je na welke keywords prioritair zijn, of het binnen je budget valt om overal op te adverteren, waar de opportuniteiten liggen en welke content je op je website moet toevoegen om relevant te blijven met waar je doelgroep naar zoekt.
Stap voor stap naar meer relevant verkeer naar je website vanuit zoekmachines.
That’s it, moeilijker hoeft het niet te zijn. Van hieruit kan je het document gebruiken om je SEO en SEA campagnes te plannen. Nu heb je inzicht in waar je doelgroep naar zoekt, hoe vaak ze er naar zoeken, welke content je voor hen kan maken en hoeveel je op maandelijkse basis zou moeten investeren als je wil adverteren.