Wat is UGC en wat is het verschil met influencing?

6 min leestijd

Zag je de term UGC creator al voorbij zweven op TikTok of Instagram? Je bent niet de enige. Net als influencing is UGC overgewaaid uit de Verenigde Staten. UGC creators zijn een nieuwe marketingtechniek en ze veranderen de manier waarop merken normaal UGC verzamelen.

“De populariteit van UGC toont aan hoe merken een toenemende interesse hebben voor content die niet curated is.”

Wat is UGC?

UGC of User-Generated Content is originele, merkspecifieke content gecreëerd door gebruikers en gedeeld op social media en op andere kanalen. Het is geen nieuw begrip. Er zijn verschillende vormen van UGC zoals foto’s, video’s, Reels, TikToks, reviews, testimonials en zelfs podcasts.

UGC creators mag je zien als het verlengde van influencer marketing. Want net als alles binnen marketing, zit ook influencer marketing in een constante evolutie. Zo is er nu bijvoorbeeld een steeds grotere voorkeur voor kleinere creators, de zogenaamde nano- en micro-influencers. Daarnaast toont de populariteit van UGC aan hoe merken een toenemende interesse hebben voor content die niet curated is.

Wie maakt UGC?

De betekenis van UGC (User-Generated Content) verklapt dat het oorspronkelijk ging om content die gemaakt werd door klanten. Nu wordt de term iets breder getrokken. We onderscheiden 4 verschillende makers.

Klanten
In de eerste groep zitten natuurlijk de klanten. Zij zijn de originele UGC creators. Denk maar aan unboxing of try-on video’s en Instagram posts waarin de merken worden getagged.

Trouwe klanten
Naast de ‘gewone’ klanten zijn er ook de superloyale klanten/fans/ambassadeurs. Hoe je ze ook noemt, jouw meest loyale klanten zijn vaak degene die het meest enthousiast zijn over je bedrijf. Ze zijn helemaal obsessed door je merk, dus is het een goed idee om hen te benaderen voor specifieke UGC content.

Medewerkers
Employee-generated content (EGC) ofwel content gemaakt door je medewerkers, toont het verhaal achter je merk. Ken je de ‘Pack an order with me’-video’s op TikTok? Ja, dat is EGC. Deze behind-the-scenes snippets helpen mee je merkidentiteit extra te benadrukken.

UGC creators
De laatste groep is die van de UGC creators. Een UGC creator is iemand die tegen betaling content maakt die er authentiek uitziet. De content is zo gemaakt dat het lijkt alsof het spontaan en organisch is, maar werd gecreëerd om een specifiek merk of product te pushen.

UGC creators maken dus geen organische UGC, ze worden betaald om content te maken die traditionele UGC imiteert. In sommige gevallen is de UGC creator een nano- of micro-influencer.

ugc creators influencing

Wat is het verschil tussen UGC creators en influencers?

Zowel influencers als UGC creators creëren content voor merken. Dus waar zit het verschil?

De kern van content creators ligt bij de content. Zij maken in opdracht en tegen betaling content voor een merk of bedrijf. Het doel is de content. Het bedrijf kan die content gebruiken op de eigen social media kanalen, en hoeft daarbij de content creator niet te taggen. De content creator zelf deelt meestal de UGC ook niet op hun eigen profiel, enkel als dat specifiek werd overeengekomen.

➡️ Een merk werkt samen met UGC creators om de authentieke, originele content te delen met het bestaande publiek.

Bij influencer marketing gaat het om de persoon en diens bereik en engagement rate. Het gaat minder om de content die de influencer maakt. Het draait om de persoon die het product laat zien en de invloed die die persoon kan uitoefenen op het aankoopgedrag van hun volgers. De influencer deelt de gemaakte video’s en foto’s vaak ook eerst op hun eigen kanalen.

➡️ Een merk werkt samen met influencers om authentieke content te delen met hun eigen volgers én met een nieuw publiek – dat van de influencer.

“Een influencer kan óók UGC content aanbieden.”

Maar een influencer kan óók UGC content aanbieden. Er zijn veel nano- en micro-influencers die de twee combineren.

Good to know: bij een samenwerking met zowel influencers als UGC creators is het enorm belangrijk om de juiste personen te matchen aan het merk.

Wat zijn de voordelen van UGC?

Net als een samenwerking met influencers levert eentje met UGC creator heel wat voordelen op.

Next level authenticiteit
Mensen kopen van mensen – daarom werkt UGC zo goed. UGC lijkt organisch en creëert daarom vertrouwen bij je potentiële klant, wat dan weer werkt als een soort trust signal.

Stijgende sales
UGC kan purchase decisions beïnvloeden. Het ziet er vaak niet uit als een uitgesproken advertentie, wat het meer engaging maakt. Én kan leiden tot meer sales en een hogere conversiegraad.

Een kostenefficiënte tactiek
Een samenwerking met UGC creators is vaak heel wat goedkoper dan campagnes met macro- en mega-influencers. Het kan een eenmalige samenwerking zijn of een partnership van lange duur.

Een berg van content
Door samen te werken met een UGC creator zit je als merk vrijwel nooit zonder recente content. Ook is de content heel divers en kan je hem inzetten voor verschillende doeleinden zoals organische social media posts of advertenties.

En dát is UGC! Je ziet, er zit zeker en vast enige overlap tussen nano- en micro-influencers en UGC creators, maar hun doel is compleet verschillend.

Zie jij potentieel in UGC of influencer marketing voor jouw merk? Get in touch en we bekijken samen de mogelijkheden.

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld