6 min leestijd
Influencer marketing. Je kent het, je hebt het gezien, misschien heb je het zelfs al eens geprobeerd. Of misschien plan je as we speak je allereerste influencer campagne?
Wat je situatie ook is, weet gewoon dat influencer marketing een krachtige strategie is áls je het effectief aanpakt. 🎉
Hier zijn onze 8 best practices om het meeste uit je influencer marketing campagnes te halen:
1. Bepaal je doelen, verwachtingen en richtlijnen
First thing first: de praktische kant van de zaak. 💻 Lang voordat je influencercampagne van start gaat, moeten je doelen, verwachtingen en richtlijnen kristalhelder zijn. Als deze niet vanaf het begin duidelijk zijn, dan verliest je campagne mogelijk een deel van zijn potentieel.
Bepaal specifieke meetbare (!) doelen die je wil bereiken, zoals je merkbekendheid vergroten, verkoop stimuleren of een nieuw publiek aanboren. Communiceer daarnaast ook duidelijk je richtlijnen en verwachtingen naar de influencers.
2. Match de juiste influencers met je merk
Zoek bij het opzetten van je influencercampagne naar influencers met dezelfde waarden en publiek als je merk. Authenticiteit en relevantie zijn enorm belangrijke factoren bij het selecteren van influencers.
Wanneer er duidelijk een mismatch is tussen jouw merkwaarden enerzijds en de influencers waarmee je werkt anderzijds, pikken je volgers dit op en zal je campagne hen niet overtuigen. ❌
3. Gebruik een influencer marketing platform of bureau om influencers te vinden
Soms is een marketingteam nu eenmaal een one-(wo)man-show. 💁🏼♀️ En één persoon kan onmogelijk zelf voor de volledige strategie zorgen, toch? Maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Tegenwoordig zijn er tal van influencer marketingplatformen of bureaus die je per campagne kan inzetten.
4. Denk aan nano- en micro-influencers
Elk influencerniveau heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, dus beslissen welk type influencer je selecteert voor je campagne, hangt echt af van verschillende factoren.
Wil je awareness creëren op grote schaal? 💡 Ja, zet in dat geval zeker in op macro- en mega-influencers en hun gigantische follower base. Maar weet dat je hiervoor best een groot budget voorziet.
Ben je eerder op zoek naar een hechte, niche community? ❤️ Dan zijn nano- en micro-influencers the way to go. Ze hebben een veel kleiner, maar vaak specifieker publiek en een hoge betrokkenheid of engagement rate. Over het algemeen zijn deze influencers ook wat budgetvriendelijker.
5. Geef prioriteit aan transparantie
Werk je samen met influencers, dan moet je ervoor zorgen dat ze de aanbevelingen en richtlijnen volgen van de Raad voor Reclame en FeWeb. Die werden opgesteld voor influencers om aan te geven wanneer een post een collab is met een merk. 🫶🏼
Influencers zijn verplicht om in die posts de woorden “reclame”, “advertentie” of “sponsoring” te gebruiken. Ze kunnen ook hashtags gebruiken zoals #spon, #adv #prom en #reclame.
6. Zet authenticiteit voorop
Authenticiteit begint bij het selecteren van je influencers. Check potentiële influencers grondig om zeker te zijn dat ze echt bij je merk passen. 👌🏼
Op campagneniveau spelen er twee factoren mee. Allereerst je merkboodschap en ten tweede de creatieve vrijheid van de influencer. Geef de influencers waarmee je samenwerkt genoeg vrijheid om hun creativiteit de vrije loop te laten. Zij weten ten slotte het best wat hun publiek aanspreekt, en kunnen zo je merkboodschap duidelijk en efficiënt uitdragen.
7. Creëer langdurige samenwerkingen
Een influencer collab hoeft geen eenmalige samenwerking te zijn. Probeer je relatie met de influencer echt goed te onderhouden om zo duurzame relaties op te bouwen. Na verloop van tijd leidt dit tot nog meer authentieke content en een diepere connectie tussen jouw merk, de influencer en hun volgers. 🤝
8. Meet, analyseer en evalueer
Meet het bereik, de betrokkenheid, de conversies en andere relevante statistieken om het succes van je campagne te bepalen. Op basis van data kun je echt beslissen of je influencer campagne al dan niet succesvol was. Trek vervolgens je lessen eruit en pas ze toe op je volgende campagne. 😉
Influencer marketing heeft zoveel potentieel, maar het vraagt wat strategie en planning om het volledig te benutten. Zodra je je ideale influencers hebt gevonden en je een mooie werkrelatie met hen opbouwt, kruipt er vaak ook minder tijd in en worden je campagnes effectiever.
Weet je niet waar je te beginnen? Wij helpen je graag! Get in touch en we bespreken jouw eerste influencer marketingcampagne. Tot snel!
Starten met Influencer Marketing? Get in touch!