Wat is zoekmachine marketing en waarom is het interessant?

In een ver verleden, lees: pre-internet, was het veel uitdagender om informatie te vergaren. Wanneer je informatie nodig had, ging je naar de dichtstbijzijnde bibliotheek, hier moest je dan het juiste boekenrek weten te vinden, een selectie van boeken kiezen, bladeren – bladeren – bladeren en dan hopen dat één van deze boeken een antwoord op jouw vraag had. 

Vandaag is het anders. Vandaag heb je een volledige bibliotheek aan informatie in je broekzak zitten. Het is niet meer nodig om naar de bibliotheek te gaan, het is niet meer nodig om uren te bladeren doorheen een hele reeks van stoffige boeken. Je typt (of spreekt) je vraag in op je telefoon en enkele milliseconden later staan er honderden antwoorden voor je klaar.

Een time-saver die een nieuwe evolutie heeft gestart. Sommigen noemen het dan ook de uitvinding van de eeuw. 

Wanneer zijn zoekmachines gestart? 

Archie! Nee, Archie is geen persoon en nee, we bedoelen ook niet het karakter uit de Amerikaanse stripboekenreeks. Archie is de naam van de allereerste zoekmachine. 

In 1990, toen het internet nog niet publiekelijk werd gebruikt, werd Archie gelanceerd. In eerste instantie werd het voornamelijk gebruikt door journalisten om onderzoek te doen. 

Niet veel later, in 1993, toen het internet publiek domein werd, en dus de naam: het wereldwijde web (WWW) voor het eerst in de volksmond ter sprake kwam, begonnen er meer en meer zoekmachines te ontstaan. 

En ondanks zoekmachines al 6 jaar bestonden, was het niet tot 1996 dat Google werd gelanceerd en zoekmachines stilletjes aan een onderdeel werden van ons dagelijkse leven. 

En dit zorgt voor verbazingwekkende cijfers: gemiddeld voert iemand drie tot vier zoekopdrachten uit per dag. Wat zorgt voor een gigantisch aantal van 8.5 miljard zoekopdrachten per dag in Google alleen. 

Hoe ziet de markt van zoekmachines er uit? 

Natuurlijk is Google niet de enige zoekmachine die er bestaat. Andere bekende zoekmachines zijn bijvoorbeeld: 

  • Bing
  • Yahoo!
  • DuckDuckGo
  • Yandex
  • Baidu
  • Ecosia

En elk hebben ze hun eigen specialiteiten / unique selling propositions. DuckDuckGo zet voornamelijk in op privacy, terwijl Ecosia inzet op, je kan het zelf al raden: ecologie (de omzet die zij genereren, gebruiken ze om bomen te planten doorheen de hele wereld). 

Ondertussen zijn zoekmachines ook geëvolueerd en beperken zich niet enkel meer tot tekstuele bronnen. Zo beschikken tegenwoordig bijna alle zoekmachines ook over een visuele database. Hierdoor krijg je ook afbeeldingen en video’s te zien die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht. Eén van de zoekmachines die vaak over het hoofd gezien wordt, en primair op het visuele focust is: YouTube. 

marktaandeel van zoekmachines in europa

Naast de Google zoekmachine, is YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Zeker de moeite waard om dit platform even te verkennen en te kijken of je het kan gebruiken in je marketingstrategie

Zoekmachine marketing: de ideale tactiek voor een duurzame marketingstrategie

Op basis van bovenstaande cijfers, wordt het al snel duidelijk dat het interessant is om zoekmachines mee op te nemen in je marketingstrategie. Maar vooraleer je beslist om er met twee benen tegelijk in te springen; willen we je eerst nog wat achtergrondinformatie meegeven. 

Zoekmachinemarketing is een tweeluik. Je hebt SEA (search engine advertising) en SEO (search engine optimization). Enerzijds zet je in op kortetermijnresultaten, anderzijds zet je in op de lange termijn. Beide zaken zijn perfect alleenstaand uitvoerbaar, maar samen zijn ze op hun sterkste en ze vullen elkaar ook perfect aan. 

Low-hanging fruits op korte termijn

Indien er al actief vraag is naar je producten of services, mag je er bijna zeker van zijn dat er regelmatig via zoekmachines naar de producten of services die je aanbiedt, wordt gezocht. Door te adverteren op interessante zoektermen relevant aan je producten of diensten, zorg je al heel snel dat er relevante bezoekers naar je website komen. Dit is wat we search engine advertising (SEA) noemen, of in het Nederlands, adverteren in zoekmachines.  

Ben je hier al met gestart, maar behaal je toch niet de resultaten die je had verwacht? Stuur ons gerust een berichtje om een audit aan te vragen. 

Straal expertise, autoriteit en vertrouwen uit op lange termijn

Door je website te optimaliseren en te voorzien van informatie die relevant is aan je dienstverlening, ga je stelselmatig zorgen dat je website sneller en sneller gevonden wordt in zoekmachines. Let wel op dat dit een langdurig proces is. Maar het grote voordeel is wel dat je hier geen extra investeringen zoals klikbudget, bij moet voorzien. Dit is wat we noemen search engine optimization, je optimaliseert je website om beter gevonden te worden in zoekmachines. 

Weet je niet goed hoe je hiermee van start gaat? Laat een SEO-analyse van je website uitvoeren

vergelijking tussen adverteren in zoekmachines en zoekmachineoptimalisatieBeiden tactieken vergen een andere aanpak, maar ze overlappen beiden wel op heel wat vlakken en daarnaast beginnen ze vanuit dezelfde startblokken: zoekwoordonderzoek. 

Hoe haal je nu meer omzet uit Google? 

Dat Google marktleider is in het zoekmachine segment, dat is ondertussen al algemene kennis. Daarom leggen heel wat marketeers ook de focus op zoekmachine marketing in Google. Om het eenvoudig te houden, gaan we hier ook even inzoomen op Google. 

Zoals we hierboven al hebben vermeld, is het zoekwoordenonderzoek (beter bekend als keyword research in de marketingwereld), de eerste to-do op je checklist wanneer je van start wil gaan met zoekmachine marketing in Google. 

In dit onderzoek ga je kijken op welke relevante zoektermen er regelmatig gezocht wordt, hoeveel personen je hier gemiddeld van naar je website kan doorverwijzen en hoeveel de gemiddelde investering hiervoor gaat zijn. 

Je zoekmachine marketing plan in werking zetten

Van zodra je dit onderzoek hebt gedaan en een lijst hebt met kwalitatieve zoekwoorden waar je op wil focussen, kunnen we optimalisaties van je website beginnen. Om je website te optimaliseren voor zoekmachines, ga je focussen op 3 verschillende onderwerpen: 

  1. Technische SEO: waarbij de focus ligt op hoe de website gebouwd is; dit zit in de code
  2. On-page SEO: waarbij de focus ligt op de inhoud van je website; wat de gebruiker ziet
  3. De links van en naar je website: waarbij de focus ligt op de kwaliteit van je website en de bepaling van het segment waar je website bij behoort

En ook in bovenstaande volgorde ga je best te werk. Eerst zorg je dat je basis website goed geoptimaliseerd is op technisch vlak. Van hieruit kijk je na of de inhoud van je website resoneert aan de lijst met interessante zoekwoorden, zo niet? Dan creëer je nieuwe content die hier wel op focust en last, but not least – zorg je met deze inhoud dat je kwaliteit uitstraalt en dat andere websites een link willen leggen naar jouw website en vice versa. 

Ondertussen, kun je ook al je eerste advertentiecampagnes opzetten en deze laten leiden naar interessante inhoud op de website waardoor je bezoekers beter gaat informeren en ze gaat overtuigen van je sterktes.

Conclusie

Natuurlijk gaat het veel dieper dan wat er in dit artikel beschreven wordt; maar dit geeft al een redelijk goed beeld van hoe het er aan toe gaat in de wereld van zoekmachine marketing. 

In het kort: wanneer je met een kleiner budget zit voor je marketinginvesteringen; start je best met adverteren in zoekmachines. Hierdoor ga je meer omzet genereren en kan je investeren in zoekmachine optimalisatie waardoor je op lange termijn ook ‘gratis’ verkeer naar je website gaat leiden. 

Klaar om zelf met zoekmachine marketing van start te gaan?


Starten met het bepalen van je marketingstrategie? Contacteer ons vrijblijvend en dan bekijken we samen de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld